Ahad, Julai 29

Beli Dua Pecuma Satu??


"Beli Dua Percuma Satu"

Siapa kata Bahasa Melayu ni senang?? susah tau... ermm... Awak faham tak maksud “Beli Dua Percuma Satu?” alah... yang selalu keluar di iklan tu lah.. 

Aku ni bukan arif sangat bab bahasa (cuma pakar bahasa bertaraf kampungan je). Tapi pada suatu hari tu aku gi shopping raya dengan family kat Bandar Tanah Merah, Kelantan.. Kau tau betapa banyaknya iklan yang bertulis demikian.. "Beli Dua Percuma Satu".. sebenarnya kat JB pun banyak je papan iklan bertulis macam tu. er.. pendek kata satu Malaysia lah yang guna.. 

Jadi mulai hari tu aku mula terfikir (ala-ala penganalisis bahasa gituu). Entah kenapa boleh terfikir tu pun aku tak tahu. Hahaha.. sebelum ni tak ada pulak aku “terjentik hati” nak fikir bila nampak label bertulisan sebegitu.

Beli Dua Percuma Satu? 
Maksud dia apa yer?? 

* kena beli (bayar) dua produk, kemudian akan dapat satu produk percuma. Maknanya dapat 3 produk tapi bayar harga untuk 2 produk sahaja?

atau

* Beli dua produk dan salah satunya percuma..  maknanya beli (bayar) untuk satu produk dan akan dapat satu lagi secara pecuma?

Ehh!! Mana satu yang betul ni? 
Ataupun aku seorang je yang pelik sebab fikir benda macam ni? Haha.. 

Awak faham macam mana? 

Saya mula-mula terpandang perkataan tu saya tafsirkan sebagaimana penjelasan yang kedua tu lah. Lepastu bila difikir-fikirkan semula. tertanya juga pada diri.. Betul ke apa yang saya faham tu? 

kalau ikut pada terjemahan aku penjelasan aku yang kedua tu.. Macam mana pulak naktafsirkan iklan “Beli Satu Percuma Satu” maknanya tak payah bayar la maknanya kan? Ambik je free.. haha.. Rugi nii.. 

Ok. Sekarang aku tukar pandangan aku dari penjelasan ke dua kepada penjelasan yang pertama.. Kalau ada mana-mana insan yang ariff dalam bahasa boleh tolong beri peneragan tak.. mana satu yang betul ni?? 

Ataupun lepas ni boleh guna iklan macam ni : 


"Beli Dua Dapatkan Satu Percuma" 

eh!!! bukan ke bunyi nya agak sama??  hahaha.  

Apa-apapun, sesekali berfikir mencari dimana munasabahnya sesuatu perkara. Tak salah pun kan asah minda yang dah tumpul ni.

Salam ukhwah,
Mek Ayyue
* Seorang gadis yang pelik…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

assalamualaikum awak... jemput tinggalkan komen kat rumah saya ni yer.. tinggalkan emoji pon tak mengapa.. semoga ukhwah berkekalan.. dan jemput datang lagi.. jangan malu-malu yer. kita kan saudara..