Selasa, Januari 22

Adakah Kamu Berhak Buka Aib Orang??

Mengapa jika ada perselisihan faham sesama manusia,
manusia itu amat susah untuk mengekang nafsu menghina.. 


"asal tak suka je, menghina".


Adakah itu adat kita sebagai orang melayu yang penuh santun bahasanya?
Atau...
Adab yang dianjurkan oleh Agama kita Islam yang penuh kedamaian?

Pastinya TIDAK!!!

siapa kamu sebenarnya hingga kamu rasa kamu layak untuk menghina orang lain?  sedangkan Allah s.w.t sendiri pun menutup aib setiap hamba-Nya.. jadi apa hak kamu untuk membuka aib orang lain? 



Semarah mana pon kita pada orang tu cuba la selesaikn dgn BERHEMAH. Cuba selesaikan dengan cara yang terbaik agar sama2 tak mengAIBkan dan diAIBkan.. 

NotaKaki : Antara sebab saya tak ada ramai kawan kalau saya terdengar ada orang buka aib sesiapa (mengumpat)  automatik saya makin menjauhkan diri dari orang itu. kerana saya tahu, suatu hari nanti dia pasti akan mengaibakan saya (mengumpat hal saya) di hadapan orang lain juga. Betul tak??

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

assalamualaikum awak... jemput tinggalkan komen kat rumah saya ni yer.. tinggalkan emoji pon tak mengapa.. semoga ukhwah berkekalan.. dan jemput datang lagi.. jangan malu-malu yer. kita kan saudara..