Selasa, Januari 23

Qada' dan Qadar

Percaya kepada Qada' dan Qadar. Atau kerap kali disebut "takdir" ialah salah satu dari rukun iman.  tidak sempurna iman seseorang itu jika dia tidak percaya kepada Qada' dan Qadar Allah SWT.

Qada' dan Qadar itu apa sebenarnya?? 
maksudnya kita kena percaya bahawa segala perkara yang terjadi kepada kita(ujian,rezeki,kejayaan,kegalan, sakit dll)  telah ditetapkan sebelum terjadi oleh Allah SWT dalam Lauhul Mahfuz sebelum kita di alam rahim lagi.. 
kita pernah mendengar, ada orang kata, 
"seandainya aku mampu mengubah takdir"
Adakah ini bermakna kita langsung tiada daya dan usaha untuk mengubah takdir kita? Tidak sebenarnya..Allah SWT telah menentukan jalan yang baik dan jalan yang buruk kepada kita. namun terserah kepada diri kita sendiri untuk memilih jalan mana yang ingin kita tempuhi. Apa yang terjadi dalam hidup kita semua dengan izin dari-Nya yang telah tertulis dalam kitab Lauhul Mahfuz sebelum kita dijadikan.

Perkara yang aku faham.Qada' dan Qadar ada 2 jenis iaitu
1. Qada' dan Qadar Qubra ( takdir yang tidak akan berubah) contohnya  
ketetapan tarikh lahir kita, lahir dalam keluarga mana, jantina kita dsb.

2.Qada' dan Qadar Shughra  (takdir yang boleh berubah) contahnya sekiranya kita rajin belajar akan jadi pandai, sekiranya kita rajin bekerja akan mendapat rezeki lebih dsb.

Soalnya takdir kita berada di ketagori mana?? 

Sebab itulah Allah menyeru kita supaya berusaha dan berdoa. Semoga dengan usaha dan doa kita itu, Allah SWT berkenan mengubah takdir kita yang kurang baik (sekiranya ada) kepada takdir yang lebih baik. Seperti firman-Nya dalam Al-Quran yang mafhumnya
"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri." (Al-Rad :11)
Takdir Hidup Kita telah ditetapkan sepenuhnya, Allah mengetahui sebelum kita lahir lagi, Kita akan diberi pilihan dan peluang pada setiap masa.. Gunalah peluang itu..
---------------------------------------------------------------------------------------
Salam Sayang.. 
Mek Ayyue, 
*insan yang pernah lalai dalam menerima Qada' dan Qadar.

Nota Kaki: 
*penulis yang masih cuba menerima Qada' dan Qadar Allah s.w.t ini dengan redha dan berusaha dengan perubatan serta berdoa kepadanya semoga dipermudahkan segala urusan didunia dan diakhirat.. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

assalamualaikum awak... jemput tinggalkan komen kat rumah saya ni yer.. tinggalkan emoji pon tak mengapa.. semoga ukhwah berkekalan.. dan jemput datang lagi.. jangan malu-malu yer. kita kan saudara..