Ahad, Disember 24

5 NASIHAT IBRAHIM BIN ADHAM KEPADA ORANG YANG LUPA DIRI..


Bismillah..
Assalamualaikum..


Saudaraku muslimin dan muslimat yang di Rahmati Allah sekalian.. Semoga penghujung Tahun 2017 ini menjadi detik-detik yang seharusnya kita jadikan batu loncatan kearah memperbaiki diri untuk menjadi lebih baik pada tahun yang akan datang.. 

Saudaraku.. Nasihat itu ibarat "UBAT", "PAHIT" jugak untuk ditelan..

Tapi demi kebaikan diri, kita tetap perlu menelan "NASIHAT" itu biarpun "PAHIT"..
Mula-mula dinasihati, kita mesti akan rasa "MARAH" bahkan "MELENTING" tak tentu pasal kan..
Tapi percayalah, akan suatu hari nanti, bila kita duduk "SENDIRIAN" dan "BERFIKIR"...
"Alangkah indahnya aku dinasihati dulu..Jika tidak kerana nasihat itu, aku tidak akan menjadi "MANUSIA" seperti hari ini.."

Mek sendiri terpaku bila membaca nasihat Ibrahin Adham ini. Jelas membawa fikiran Mek melayang jauh.. Rupanya diri ini telah banyak lupa diri.. Lupa kepada penciptaku. Ayuh saudaraku.. bersama-sama kita hayati nasihat dari IBRAHIM ADHAM yang Mek kongsikan ini.. 

1. Apabila hendak menderhaka kepada Allah, Jangan kamu makan rezeki-Nya.

  •  Aku lupa diri, dari mana aku makan, semua rezeki yang ada di bumi ini adalah rezeki


2. Apabila kamu hendak derhaka kepada-Nya, Jangan sampai kamu menginjak bumi-Nya.

  • Aku lupa diri. Segala yang ada di langit dan dibumi ini adalah milikNya, lalu dimana aku akan tinggal?


3. Jika kamu hendak melakukan sesuatu maksiat sedangkan kamu masih berada dalam rezeki dan wilayah-Nya sekarang cuba cari suatu tempat yang mustahil diketahui oleh-Nya kemudian di tempat itu kamu bebas buat maksiat.

  • Aku lupa diri, bagaimana aku hendak menyembunyikan diri sedangkan dia Maha Mengetahui apa sahaja yang dirahsiakan.


4. Apabila malaikat pencabut nyawa dtg hendak mencabut nyawamu, cuba minta kepadanya agar diberi tempoh hingga dapat bertaubat dengan taubat bersungguh-sungguh serta beramal soleh kerana Allah.

  • Aku Lupa Diri, walau berjuta alasan aku beri,mustahil malaikat maut menerima alasanku itu hingga aku dapat kembali bertaubat sebelum nyawaku ditarik.


5. Jika pada hari kiamat nanti malaikat Zabaniah datang kepadamu untuk membawamu ke neraka usahakan untuk menolaknya."

  • Aku Lupa Diri, apa dayaku ini.. tidak mungkin aku dapat menolaknya. Sungguh aku tak mampu.
KITA INI PENTAUBAT DAN DIA MAHA MENERIMA TAUBAT.. 

--------------------------------------------
Mek Yue, 
Manusia Yang Pernah Lupa Diri.. Lupa Pencipta. 
Setitis Derita Melanda.. Segunung Kurniaannya..
Malangnya, Aku Sendiri Yang Terleka...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

assalamualaikum awak... jemput tinggalkan komen kat rumah saya ni yer.. tinggalkan emoji pon tak mengapa.. semoga ukhwah berkekalan.. dan jemput datang lagi.. jangan malu-malu yer. kita kan saudara..