Khamis, Disember 21

Cantik.

Tiada Yang Indah Melainkan Ciptaan-Nya.

Bismillah..
Bismillahilladzi la yadhurru ma’asmihi syaiun fillardhi wala fissamai wahuwassami’ul ‘alim.“Dengan nama Allah yang bila disebut, segala  sesuatu di bumi dan langit tidak akan berbahaya, Dia-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”
Assalamualaikum w.b.t..

Penghujung Disember 2017. masih berpeluang menikmati udara "percuma" yang diberikan Allah s.w.t ini.. Alhamdulillah.. Pembaca apa khabar? Mek mendoakan agar semuanya sentiasa  berada dalam perlindungan-Nya. Amin..

Semalam. Masa Mek ke cafe beli roti, tekak tak terasa nak makan nasi yang hospital sediakan.  Mek dengar ada seorang budak lelaki lebih kurang 4 atau 5 tahun macam tu lah, dia cakap dengan mak dia, "Mama, Haziq tak sabar nak masuk sekolah semula, nak jumpa Adriana, cantik kan dia Mama?"

Bercakap fasal "cantik", Mek tersenyum sendirian, Wah!! kanak-kanak sekecil itu pun tahu menilai ke"cantik"kan.. Pastinya pembaca yang Mek hargai tahu kan apa yang dimaksudkan dengan cantik itu. Perkataan yang selalu kita guna bagi menjelaskan untuk manusia, benda-benda hidup, benda-benda bukan hidupan, dan pemandangan serta alam sekitar.

Kata orang cantik itu subjektif. Pastinya rasa "cantik" itu berbeza bagi diri masing-masing bukan?
Cantik dimata kita bukan bererti cantik pada pandangan orang lain.

Termenung Mek seketika.....

Manusia ni sangat tak adil.. Kita lebih suka, sayang, dan cinta kepada benda yang "cantik" berbanding yang sebaliknya. Contohnya bunga. bukan dah tentu lah cantik kan? (ada ke bunga tak cantik? walhal bunga tahi ayam sekalipun tetap cantik). Tapi kita lupa bahawa baja yang menjadikan bunga itu "cantik adalah asalnya dari najis binatang yang menjijikkan.

Itulah insan bernama manusia, memang selalu lupa. kita selalu terlupa bahawa setiap apa yang Allah s.w.t ciptakan itu sememangnya cantik. kalau tak cantik/sempurna pun mesti ada hikmah mengapa Allah s.w.t menciptakan sedemikian. Betul tak?

Renung-renungkan menungan Mek ini dan selamat beramal. Mek menulis sekadar apa yang terenung di fikiran, juga sebagai peringatan untuk diri Mek sendiri.

Tiada yang kekal "cantik kecuali zat yang kekal abadi, Allah s.w.t.

ma'assalamah, ilalliqa'..
***
Luahan Rasa,
Mek Yue,
Yang tak cantik, tapi inilah saya, beginilah saya dan inilah apa adanya saya..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

assalamualaikum awak... jemput tinggalkan komen kat rumah saya ni yer.. tinggalkan emoji pon tak mengapa.. semoga ukhwah berkekalan.. dan jemput datang lagi.. jangan malu-malu yer. kita kan saudara..