Rabu, Disember 27

ENAM PERKARA GANJIL DI AKHIR ZAMAN


Di salin dari Blog saya yang pertama: 
http://eiyuanneismail.blogspot.my/2014/05/enam-perkara-ganjil-di-akhir-zaman.html

Menurut Syihabuddin Ahmad bin Hajar al-Asqalani dalam karyanya NAshail 'Ibad (m.s 42) memaparkan sebuah hadis tentang keganjilan yang akan menimpa umat islam. sebagaimana yang diisyaratkan RAsulullah s.a.w terdapat enam perkara yang dikatakan ganjil tersebut.

Pertama :
  • Masjid Menjadi bangunan yang ganjil. bangunannya berdiri megah, didirikan dengan susah payah dan berada di tengah2 perkampungan umat islam yang padat penduduknya. Namun masyarakat di kampung tersebut enggan menunaikan solat di masjid.
Kedua :
  • Mushaf al-quran menjadi perkara ganjil. Orang berlumba2 menyimpan koleksi al-quran di rumah mereka. al-quran dibeli dgn model terbaru, berharga mahal, namun hanya dijadikan sebagai simbol kebanggan. kitab suci ini dipajang di rak2 dan jarang sekali dibaca apatah lagi dihayati makna dan kandungannya. 
Ketiga :
  • banyak orang berlumba menghafal al-quran tetapi tidak sedikit pon berlumba-lumba mengamalkan isi kandungannya.
Keempat :
  • ramai wanita solehah yang bersuamikan lelaki yang tidak taat kepada ajaran agama
Kelima : 
  • ramai lelaki soleh yang mempunyai isteri yang tidak taat kepada agama.
Keenam : 
  • orang alim (yang memahami ilmu agama) berada di tengah2 masyarakat namun masyarakat sudah enggan lagi mendengar fatwa2nya. nasihatnya dijadikan tontonan bukan tuntutan..
Sementara itu.. Imam al-Ghazali dalam karyanya Minhajul'abidin (m.s 16) memetik sabda rasulullah s.a.w yang disampaiakn kepada Harris bin Umairah.. 

" jika umurmu panjang.kamu akan mengahadapi suatu zaman yang ganjil.pada zaman tersebut.. akan ada ramai ahli yang pidto yang mahir berpidato , namun sangat sedikit sekali dari kalangan mereka yang benar2 ulama ( memahami agama dan hatinya takut kepada allah.) Pada zaman tersebut, ramai sekali orang yang memerlukan bantuan (orang miskin) namun sangat sedikit sekali orang yang mahu menolong mereka dan pada zaman tersebut keikhlasan dalam mencari ilmu sedah sirna. orang2 mencari ilmu hanya mengiku keinginan hawa nafsu belaka''
Harith ibnu 'umairah berasa hairan kemudian ia bertanay.. " ya rasulullah,bila hal tersebut akan terjadi?'' 
kemudian rasulullah menjawab " nanti apabila ibadah solat telah dimatikan (ramai orang tak bersolat dalm amalan seharian). Amalan rasuah seperti cendawan tumbuh (jual beli hukum dan jawatan) serta orang2 rela menjual agama demi kesenangan hidup di dunia semata-mata. jika keadaan tersebut terjadi sudah terjadi maka selamatkanlah diri kamu."

Sahabatku, Mari kita perhatikan dan renungkan perkara ganjil tersebut. sudahkah terjadi disekeliling kita?? jika sudah.. tiada jalan terbaik selain menyelamatkan diri kita dengan melakukan amar makruf dan nahi mungkar, semakin mendekatkan diri kita kepada allah s.w.tdan menjalankan segala perintahNya serta menjauhi larangnganNya.. 

" umatku tidak akan tersesat selamanya manakala ia benar2  berpegang teguh kepada kitabullah dan sunnah-sunnahku" - riwayat al-hakim
********
Mek Ayyue- 
Masih lemas dalam dunia yang pelbagai ragam ini. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

assalamualaikum awak... jemput tinggalkan komen kat rumah saya ni yer.. tinggalkan emoji pon tak mengapa.. semoga ukhwah berkekalan.. dan jemput datang lagi.. jangan malu-malu yer. kita kan saudara..